Kerk voor atheïsten!

JezusfiguurOndanks mijn atheïsme bezoek ik graag kerken. En dat laatste als geïnteresseerde in de rijke cultuurhistorie die ons bracht tot waar we nu zijn. Als atheïst zie ik mezelf als individualist die geen ongeloofsgenoten nodig heeft om het ongeloof mee te delen. Evenmin begeer ik een gebedshuis waar ik mijn ongeloof in geen gebed tot uiting kan brengen.

Er zijn echter ongelovigen die vinden dat ook zij een kerk nodig hebben om er hun ongeloof te kunnen belijden. En deze kerk beschikt zelfs over een eigen Jezus die het ongeloof predikt.

Een beetje individualist als ondergetekende ruikt dan meteen onraad. Het atheïsme als religie of ideologie? Collectivisme in de hoop op invloed en macht?

Krijgen we nu ongelovig kerkgezang? Atheïstische transcripties van de sacrale werken van Bach en Buxtehude?

Grote kans dat deze atheïsten heel erg op hun eigen opponenten gaan lijken. Zo’n beetje als dat de antifascisten steeds meer op fascisten zijn gaan lijken.

Ondertussen belijd ik mijn eigen ongelovigheid in sereniteit zonder anderen ermee lastig te vallen. U hoeft op zondag dus geen bezoek met de voet tussen de deur van mij te vrezen.

One Comment to “Kerk voor atheïsten!”

  1. Gelukkig maar Filantroop, ik was er al bang voor.
    Waarom willen de meeste mensen toch zo nodig “ergens bij horen”? Waarom moeten ze toch hun gedachten met anderen en dan liefst met velen, willen delen?
    Misschien om de wereld te laten zien hoe goed ze wel niet zijn?
    Hetzelfde vinden we bij humanisme. De aanhangers zijn er op uit om tegen elk geloof in te gaan, iedereen van hun geloof af te brengen, omdat zij vinden ( geloven ), dat men vrij van een geloof moet zijn. Dat humanistisch verbond is net zoiets als wat je hierboven beschrijft. Ze gaan zelfs zo ver, dat ze demonstreren bij het uitgaan van kerken, om deze mensen te verlossen van hun geloof.
    Ik zou zeggen: laat iedereen met rust. Geloof wat je wilt en doe dat achter je voordeur zonder het aan de buitenwereld op te leggen of met hun te willen delen.
    Haha, Bach ontlutheren. Er zal niet veel van de mooie Oratorios overblijven.

Geef een reactie

