Dag Den Haag

Dag Den HaagTwee berichten die mij intrigeren. Het ene gaat over een partijtje jammeren van de Haagse Partij van de Eenheid (PvdE) van uitgetreden PVV’er en inmiddels moslim geworden Arnoud van Doorn. De partij ergert zich aan het ronselen van informanten onder moslimjongeren door de AIVD. Kennelijk ziet de organisatie die het land moet beschermen tegen terreur, geen ander middel dan hetzelfde te doen als hetgeen Al Qaida in de mij zeer vertrouwde Haagse dreven pleegt. Het komt op mij over als een wanhoopsdaad van de AIVD, maar alles beter dan op de handen zitten wachten tot het helemaal spaak loopt.

Het andere bericht is niet minder benauwend, maar inmiddels een vertrouwd verschijnsel. Een kind van ongeveer 10 jaar trapt een vrouw van 86 omver, een ander kind van circa dezelfde leeftijd als die andere adder in het ooit zo groene Haagse gras, gaat er met haar tas vandoor.

Ooit was ik zelf 10 in Den Haag. We waren zeker geen lieverdjes, maar opgroeien om ergens in een burgeroorlog mee te moorden, of een oudje van haar steunzolen schoppen om haar vervolgens te beroven, zat er zeker niet in.

We hebben de afgelopen halve eeuw moeten leren omgaan met een veranderende levensstijl. Hoewel we zelf zeker minstens zo berooid waren als degenen die na van verre gekomen te zijn nu beweren berooid te zijn, verplaatsten we geen bezit van eigenaar naar onszelf. Evenmin meldden we ons aan voor een moorddadig opstandelingenleger.

Maar helemaal onschuldig was ik niet. Op tienjarige leeftijd had ik de beelden gezien van de voor hun vrijheid knokkende Hongaren, die met lede ogen moesten toezien hoe de bulderende tanks van de Russen de vrijheidsstrijders met zwaar geweld mores kwamen leren.

Bij de groenteboer wist ik een sinaasappelkistje te schooieren om het te vullen met spulletjes teneinde die ten bate van de Hongaren te verkopen. Het leverde 10 harde guldens op die keurig op het nabijgelegen postkantoor voor de Hongaren gestort werden. Mijn eerste politieke actie, moet ik bekennen.

Niet kort daarna kwam een jonge Hongaarse kunstenaar een kamer huren bij de buren. Een kamer verhuren in de toch bepaald niet grote portiekwoningen was in die dagen van materiële schraalheid geen uitzondering.

Hij was een vriendelijke man die altijd tijd had voor een vriendelijk woord voor ons nieuwsgierige kinderen. Van de Hongaren van 1956 heeft de Nederlander nimmer enigerlei mate van hinder ondervonden. Het was een tijd dat het niveau aan criminaliteit zo gering was, dat de verschijning van de statige agent op zijn Fongers al genoeg was om het hele zaakje in het gareel te houden.

Ruim een halve eeuw later ziet dat er wel even anders uit. Maar dan ben ik al een half jaar uit Den Haag verdwenen. En ik wrijf nog steeds tevreden in mijn handen om de toen genomen beslissing de stad te verlaten.

One Comment to “Dag Den Haag”

  1. Ook op uw uitnemende artikel destijds op DVC heb ik als hagenaar meerdere reacties geplempt, dit artikel ligt in het verlengde daarvan.
    Punt is dat onze jeugd allochtoon én autochtoon geen fatsoensnormen meer zijn bijgebracht en helaas is dit onomkeerbaar.
    Daar valt niet een bepaalde categorie als schuldige aan te wijzen, dit is gewoon een fout die over de hele linie is gemaakt.
    De babyboomers wilden kost wat kost zorgen dat hun kroost een betere jeugd had dan zij hadden gehad en de uitkomst is dat ondanks dat we het materieel beter hebben dan ooi tevoren we een generatie hebben voortgebracht die nergens tevreden mee is, die denken dat zij onder en boven de wet staan en het niet kunnen verdragen als op een verzoek ‘nee’ wordt geantwoord.
    En on top of that geloof ik niet dat zij een gelukkiger jeugd hebben dan wij hebben gehad, in tegendeel zelfs.

Geef een reactie

