Christelijke jihad tegen de ongelovige?

The Time MachineIn het Reformatorisch Dagblad staat een nieuw voornemen tot het sluiten van een pact met moslims te lezen: Er is een andere, grotere vijand die vraagt om een gezamenlijke aanpak: het secularisme. Het is hoog tijd om te komen tot een tijdelijke gelegenheidscoalitie tussen christenen en moslims. Het is vijf voor twaalf in dit godverlaten land.

En: Het is kortom hoog tijd om strategische allianties aan te gaan om dit land te herkerstenen; om het secularisme in te dammen.

Men leest het goed: grotere vijand, en dan denk je meteen aan een christelijke jihad in dit godverlaten land. Gaan we terug naar tijden waarin het mensen verboden werd ongelovig te zijn om aan de brandstapel te ontkomen?

Waar de christelijke naastenliefde gebleven is in dit vijanddenken van de mij niet geheel onbekende schrijver Bert Brouwer, weet ik niet. Maar christelijke naastenliefde prevelen en je er zelf met vijanddenken aan onttrekken, lijkt mij een morele contradictie.

Wie die Bert Brouwer is? Een conservatieve katholiek die zijn toevlucht gezocht heeft tot de antipaapse SGP, en kennelijk in die partij met withete knokkels de Bijbel omklemd houdt om er de ongelovige mee om de oren te slaan.

Eerlijk gezegd koester ik een gezonde allergie voor zieltjeswinners die anderen hun opvatting opdringen. Jehova’s die hun schoeisel in de deuropening proberen te wringen veroordeel ik tot de scootmobiel. Evengoed ben ik geneigd iemand die in een winkelstraat mij ter promotie een vieze krant of folder in mijn gezicht drukt omver te lopen. Denken doe ik namelijk zelf.

Dat is nu juist het verfrissende van opiniërende weblogs. Je bent er geheel uit vrije wil. Niemand verplicht je ertoe ze te lezen.

Of ons een gezamenlijke mars van gebreide onderbroeken en djellaba’s wacht om ons tot geloven te dwingen, weet ik niet. Maar de vraag wat te doen met de grotere vijand stijgt als moerasgas uit de christelijke veengrond omhoog en smeekt om antwoord. Niet dat ik van angst sta te beven, maar toch, met gelovigen weet je het nooit.

Je vraagt je bij de oproep van Bert Brouwer dan ook af waarom christenen zelf niet in staat zijn met elkaar in christelijke naastenliefde te verkeren. In Ulster hoeft een katholiek of een protestant maar een wind te laten, en het wederzijdse brandschatten laait er weer op.

In eigen land slaan de christenen elkaar over het bestaansrecht van Israël om de oren. Nergens is de christelijke versplintering zo groot als in Nederland. Het religieuze lettercopuleren was eeuwenlang aanleiding om de ene na de andere kerkelijke afscheiding in het kraambed te werpen.

Met moslims is het niet anders, zoals we op dit moment in het Midden-Oosten kunnen zien, met dat verschil dat de volgelingen van de profeet liever schieten dan zich afscheiden.

Dat christenen hun tanende geestelijke en politieke invloed maar moeilijk kunnen verkroppen en dus hun toevlucht zoeken in een onzalig pact met de moslims is overigens geen nieuw fenomeen.

Egbert Schuurman, de gewezen fractievoorzitter van ChristenUnie in de Eerste Kamer, deed het al eerder. En daar weer voor sloot het CDA een zusterverbond met AKP van Recep Tayyip Erdoğan.

Minder fijn in het streven naar pacten met moslims of met de islam, is dat van de zijde van moslims en de islam weinig sympathie voor christenen opgebracht wordt, om het maar eens eufemistisch uit te drukken. In het Midden-Oosten kun je maar beter geen christen zijn als je leven je lief is.

De vertolkers van de dames- en herenliefde hebben van beide kampen veel te duchten. En dat zou in Nederland bij het door sommigen zo gehoopte pact tussen christenen en moslims ook hier weer kunnen oplaaien.

Kortom, dat vijf voor twaalf gedreig schuiven we maar door naar The Time Machine van H.G. Wells. Kunnen de christenen en moslims met een enkeltje gezamenlijk afreizen naar hun eigen vertrouwde middeleeuwen.

9 reacties to “Christelijke jihad tegen de ongelovige?”

  1. Wat zou dat heerlijk zijn als dat kon, verplaatsen naar de toekomst. Het gevecht onderling zou best dramatisch kunnen zijn voor welke dan ook. Naar het verleden sturen ? De toekomst daar van weten we dat dat eindig is en daar zijn wij nog niet aan toe. Dus heerlijk laten opvreten door de Morlocks, anders zal de zwelling van de zon de rest doen, voor wij aan de beurt zijn.

  2. Als uitgeschreven katholiek word ik nogal ongelovig (…) geacht bij het lezen van zo’n artikel en ga zoeken waar het staat en of de aanhalingen juist zijn.

    “De islam is een ideologie die op gespannen voet staat met wezenlijke democratische elementen in de Nederlandse samenleving. Op dit moment is het echter ongewenst om met de islam af te willen rekenen. Er is een andere, grotere vijand die vraagt om een gezamenlijke aanpak: het secularisme. Het is hoog tijd om te komen tot een tijdelijke gelegenheidscoalitie tussen christenen en moslims. Het is vijf voor twaalf in dit godverlaten land.”

    Eigenlijk is het scherper gesteld dan geciteerd. Even “wachten” met het afrekenen van de islam, ter wille van welke kerstening zoals Alfa als bestuurder voor de geest stond?! Die vent moet godsknettergek of bevangen zijn door Lucifer en een uitdrijving is dringend gewenst. Liefst op de Dam alwaar liefhebbers van de islam hem een handje mogen helpen met zijn “bekering” om het land, slag voor 12 te redden!
    Even wat luchtigs:

    Eh, ja: je sluit je aan bij winnende geloofsfanatici, ongeacht de GOD die ze menen te vertegenwoordigen.

    http://www.refdag.nl/opinie/smeed_coalitie_tussen_christenen_en_moslims_tegen_secularisme_1_790603

    • Beste Aegolius cs , ook ik kijk graag eens om de hoek .
      Dat is goed , om niet alles voor zoete koek te nemen .
      Tav uw ontboezeming vraag ik mij af wat noodzaak/aanleiding was voor die uitschrijving ? Toevallig heb ik dezelfde achtergrond en nog toevalliger dezelfde overtuiging ( niet-gelovig , dus ), maar heb geen aandrang zulks te doen .

      Dat onder die opinie in die refo-krant staat dat die rare vent katholiek is , en dat Filantropius dat in deze column vermeld is een dwaalspoor .
      Ik denk namelijk dat de kerk helemaal niet zo eucomenisch is als de goegemeente meent . Mijn opinie is dat de seculiere mensenrechten de “rechtmatige evaluatie “cq opvolger is van de christelijke opinie .

      • Jean-Claude,

        Het is vaak gemakkelijk “zomaar” iets te schrijven doch lastig een of enkele redenen van overweging toe te vertrouwen op ’n publiek forum. Zou het niet mijn kerkelijke jeugdervaringen en scholing zijn geweest dan in ieder geval waarop mijn grootouders onder gods hoede in het voormalige O.L.V.G. mochten louteren met behulp van “liefdevolle”nonnen eer zij, de stervenden, het paradijs zouden kunnen betreden.
        De kerk heeft meer invloed dan men denkt, nochtans op fiscaal gebied /inzicht ter heffing van haar kerkelijke heffingen. Het bleek voor mij tijdens mijn “uittreding” een geloofsinstituut dat niet passend/ongeloofwaardig kon zijn en zeker tot op de dag van vandaag met het nieuws, betreur ik mijn vertrek nauwelijks.

      • Mea culpa Aegolius cs , een half woord uwerzijds …,
        en het is mij nu duidelijk genoeg .

  3. “Die vent“ slaat op ene Bert Brouwer, na herlezen.
    Op uw reactie, Jean-Claudekom, kom ik terug.

  4. Christenen worden levend verbrand, onthoofd, gekruisigd, doodgemarteld en in ijzeren vrachtcontainers opgesloten
    Posted on 12 december 2013 door E.J. Bron

    Screenshot_22

    (Door: Michael Snyder)

    De “toekomstige christenvervolgingen” zijn al aan de gang – nu en hier. Waarom zwijgen dan de vooraanstaande media in de VS dit fenomeen praktisch volledig dood? Wanneer enkele politici ergens ter wereld ongewild homoseksuelen of moslims beledigen, wordt hierover onmiddellijk bericht. Maar slechts weinige Amerikanen zijn zich ervan bewust dat er op dit moment wereldwijd ongeveer 100 miljoen christenen vervolgd worden en dat naar schatting 100.000 christenen per jaar hun leven verliezen vanwege hun geloof. En zoals u dadelijk nog te weten komt, worden christenen in de hele wereld levend verbrand, onthoofd, gekruisigd, doodgemarteld en opgesloten in ijzeren vrachtcontainers, alleen omdat ze christenen zijn en vasthouden aan hun geloof. Deze vervolgingen vinden ieder jaar plaats en de vooraanstaande media negeren deze ontwikkelingen bijna volledig.

  5. http://xandernieuws.punt.nl/

    Orthodoxe bisschop roept christenen op tot kruistocht tegen jihadisten
    Xander 12-12-2013 17:17 – (26) – in Christendom, Eindtijd & Profetie, Iran / Syrië, Islam & Terreur

    Syrische christenen pakken de wapens op in ‘oorlog tegen de duivel’
    Libanon, jaren ’70 en ’80. Christenen verdedigden zich tegen de terreuroorlog van de Palestijnse moslims. Tanks werden voorzien van kruisvaarderkruizen, als teken dat het toen ook
    al om een religieuze oorlog tussen de islam en het christendom ging.
    De Orthodoxe bisschop Luca al-Khoury roept christenen in Syrië op om zich actief en met w te gaan verzetten tegen moslimjihadisten, die dagelijks nieuwe bloedbaden aanrichten onder onschuldige mannen, vrouwen en kinderen.

  6. Jean-Claude,

    Mijn uitschrijving bij het bevolkingsregister vond plaats begin jaren ’70 voordat het “zomaar” uitschrijven niet langer mogelijk was. De kerk had voor elkaar gefoezeld dat uitschrijving uitsluitend via het bisdom met hun toestemming kon plaatsvinden.
    Wat daarna aan mijn kennis werd toegevoegd, heb ik mijn vertrek nauwelijks betreurd. Dr. Kwast haalt e.e.a. terecht aan, waarbij ik met moeite in dit verband voorbij wil gaan de rol van het Roomse versus de Joden en later de islam.

Geef een reactie

