Dilemma’s en veranderende omstandigheden

Vrouw in kimonoVerhuizen naar een ander oord, een ander huis, naar ander licht en dus totaal andere omstandigheden, vergemakkelijkt het je niet nadat je te lang je penselen en verven opgeborgen hebt, opnieuw met schilderen aan te vangen.

Het wit dat bevochten moet worden, maar alvorens je de eerste tekens op het genadeloze vlak aangebracht hebt, je voelt dat je door talloze dilemma’s geplaagd wordt. En als de eerste tekens, een schets bijvoorbeeld, aangebracht zijn, bemerk je dat de concentratie die nodig is acceptabel te schilderen nog ondermaats is.

De verven en penselen lijken dan ook nog tegen te stribbelen. De gemoedsstemming keldert en een eerste vervloeking doorsnijdt de symfonie die vriendelijk kabbelend als een beekje door het atelier zingt.  Er mislukt nog te veel, maar de strijd is begonnen en zal hopelijk gewonnen worden. Morgen maar weer opnieuw een poging wagen.

SONY DSC

Vrouw in witte japon

 SONY DSC

 SONY DSC

SONY DSC

Stilleven met blokfluit

 

 

7 reacties to “Dilemma’s en veranderende omstandigheden”

  1. Ik kan niet goed zien/lezen door wie het gesigneerd is.
    Door Filantropius ?

    Ik sta versteld en vind het werkelijk prachtig !

  2. Rebecca,
    Zojuist gepoogd na te zien wie deze uitstekende werken heeft gesigneerd en het lijkt me dat ene “Leo van Voort” mogelijk de penseelgebruiker is geweest.
    Verf, licht, penseel en uiteindelijke kleur/sfeer zijn zeer weerspannig in wat Filantroop voor de geest staat, uit te beelden.
    Filantropius kan meer vertellen over de maker(s) en willicht is hij dezelve.

  3. Nou Aegolius, het is zo dat ik de schilder van bovenstaande werken ben. Over de identiteit van de uitgebeelde dames worden echter om redenen van discretie geen nadere mededelingen gedaan. Niet dat ik me in het atelier ooit misdroeg.

    • Geachte Filantroop,

      Zoals u beschrijft dat u worstelt in uw nieuwe atelier met licht, verf en penseel, hetgeen door uw getoonde canvas voor mij niet tot uitdrukking brengt, wat u mogelijk zo hindert.

      Mocht ik u kunnen “helpen” te verlossen van enig linnen kwelgeest, dan ben ik gaarne bereid de verzendkosten geheel voor mijn rekening te nemen :), alhoewel ik zeer begrijp dat een onvolmaakt werk slechts na lange tijd de ezel zal verlaten in het donkerste hoekje van…. Heel jammer, edoch wellicht op mijn wand waarvan ik zal kunnen genieten van ene uwe prachtige kwelgeest.

      Mijn mail adres is u op blog “Filantropius” bekend.

      Dromen blijven bedrog.

      MVG.

  4. Opgedragen aan het meisje/vrouw aan de vleugel:

  5. Philippine
    Een keus die zeer gewaardeerd wordt.

Geef een reactie

