Racisten tegen het racisme

schedelmetersJe zou het bijna een burlesk schouwspel kunnen noemen, het Derde Rijkse gehak op Wilders wegens diens wens tot vermindering van het aantal Marokkanen in Den Haag. Pikante ironie daarbij is dat die zelf aan aantalvermindering doen door af te reizen naar Syrië om van daaruit op audiëntie bij de hemelse maagden te gaan, wetende dat eenmaal opgesloten binnen de hemelpoorten de deur naar Den Haag definitief afgesloten is.

Toch dringt zich bij het hitlerianiseren van Wilders een zwaarwegende vraag op. Waar waren de moreel bezorgde politici, omroepen en dagbladen toen PvdA’ers, FNV’ers en zelfs SP’ers de Poolse tsunami en de Poolse invasie (linkse termen) te lijf gingen met Derde Rijks woordgebruik?

Adolf Hitler heeft nimmer Marokkanen naar het leven gestaan, maar wel heel erg veel Polen. Van de Poolse bevolking werd door de legerscharen van het Derde rijk 20 procent uitgeroeid. Het hoogste percentage van alle bezette landen.

Mede onder acclamatie van in Nederland woonachtige communisten, kwam dat zwaargewonde Poolse volk onder het communistische regime terecht, dat het nog meer verwondingen toebracht. Onder het Stalinisme zuchten was namelijk evenmin een verwennerij, herinneren we ons van het bloedbad van Katyn.

Reden te meer om niet steevast de Marokkanen in de watten te leggen, maar juist met de Polen ietwat zachtmoediger om te gaan. Niet dat de in Nederland aanwezigen Polen allemaal lieverdjes zijn. Maar de Polen-haat is opvallend vaak vanuit linkse kringen van brandstof voorzien.

Toch, toen Wilders zijn Polenmeldpunt startte, ver nadat Marnix Norder om het Ausradieren van de Haagse Polen gevraagd had, werd wel meteen met het racisme geschermd, zo herinner ik me van Alex Brenninkmeijer. Die zweeg over de Polen-haat todat hij Wilders ervan kon betichten, die gewoon deed wat PvdA’ers, FNV’ers en ander links allang deden.

Waarom de linkse antiracisten zwegen toen vanuit linkse kringen de Polen-haat gevoed werd? Ik zal er maar een hypothese tegenaan gooien waar de lezers vrijelijk gaten in mogen schieten.

Naar mijn oordeel moet het niet geheel onwaarschijnlijk geacht worden dat in die linkse kringen de Polen vanwege hun hoge arbeidsethos als concurrentiegevaar voor het lichtgetinte volksdeel gezien wordt. En binnen dat volksdeel lijkt dat ook zo gevoeld te worden, want Fouad Sidali heeft jaren de kans Marnix Norder met Hitler te vergelijken onbenut gelaten toen die het kabinet om de deportatie van Polen uit Den Haag smeekte.

Maar er valt naar mijn oordeel nog een ander nadeel te constateren die de Polen ten opzichte van Marokkanen hebben: ze zijn lelieblank. En voor linkse schedelmeters is dat algauw een reden voor verdenking.

2 reacties to “Racisten tegen het racisme”

  1. Er wordt tegenwoordig wel heel gemakkelijk het woordje haat gebruikt.
    Ik heb het niet zo op Turken, maar ik haat ze niet.
    Ik heb een uitgesproken hekel aan Marokkanen en sommigen zouden misschien van mij zeggen dat ik ze haat, maar in mijn ogen zit het daar nog wel een stukje van af.
    Ja ik haat het als mensen zonder noodzaak gebruik maken van ons sociaal stelsel, maar dat vind ik net zo goed van de voormalige krakers onder hen als van enig andere groep.
    Polen ? Er zitten er heel veel in en rond Den Haag maar eerlijk gezegd heb ik geen last van ze.
    Wat me irriteert is dat veel Bulgaren en Roemenen in dure patserbakken rondrijden, die komen kennelijk niet uit geldgebrek en werken heb ik ze nog niet zien doen, maar haten? nee.

Geef een reactie

