Het dagblad Trouw legt het woord “bedrog” uit

TrouwWaarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Dus zal ik wat de betekenis van het woord bedrog betreft u niet naar de Dikke van Dale verwijzen, maar wat al bijna een traditie op Filantropius is, verwijzen naar het dagblad Trouw. Daar hebben ze trouw gezworen aan het woord, dus vandaag maar even sprokkelen in die krant.

Te beginnen met een onderzoekje van de Erasmus Universiteit. Zoekt u vooral niet in de ranking van de meest belangrijke universiteiten van de wereld, want daarin zult u de Erasmus Universiteit slechts met een sterke loep kunnen vinden tussen Derde Werelduniversiteiten.

Let op dit wetenschappelijk hoogstandje onder de bezwerende kop Niet parkeerruimte, maar winkelaanbod speelt winkeliers parten.

Slechts 22 procent met auto

Winkeliers denken ten onrechte dat de meeste klanten met de auto komen, blijkt uit een ander kleiner onderzoek dat de Erasmus Universiteit deed in De Meent, een winkelgebied in Rotterdam. Ze vroegen het winkeliers: die dachten in grote meerderheid dat meer dan de helft van de klanten met de auto kwam. En ze vroegen het de klanten. De meerderheid, 34 procent, was te voet, 26 met de tram of de bus en 18 procent met de fiets. Slechts 22 procent kwam met de auto. “Ook niet zo gek”, zegt Mingardo, “Want voor 60 procent van de mensen is de reden om voor een bepaald winkelgebied te kiezen, dat het dicht bij huis is.

Wat mist u hierin? Juist het enquêteren van de degenen die weggebleven zijn. Kan ook niet, want die zijn onvindbaar voor de enquêteurs van de Erasmus Universiteit. Dat een belangrijk deel van het publiek dat de auto uitgepest is te voet of per fiets komt, was een van de oogmerken van de torenhoge parkeergelden. Maar het gaat hier om inkomstenderving en dus om het kooplustige publiek dat juist wegbleef.

In een brede zoom aan België en Duitsland trekt het kooplustige publiek de grens over. Voorbeeldje: bij een Lidl in Doetinchem werd de koopdrukte zo gezellig, dat de gemeente besloot er maar parkeergeld te heffen. Prima zet om de nationale economie te torpederen, want even over de grens zijn alle parkeerplaatsen bij Lidl gratis en voor niks.

Daarbij komt ook nog dat dankzij de opzwepende verhogingen van de accijnzen en de BTW de Duitse Lidl veel goedkoper is dan zijn Nederlandse collega. Wie op zoek gaat naar de voor de enquêteurs van de Erasmus Universiteit onvindbare kooplustigen, moet dus even de grens over wippen, want zelfs een ritje vanuit de Randstad richting Duitsland en België levert voordeel op.

Dat een deel van de bevolking juist dankzij de verhogingen van de accijnzen en de BTW gedoemd is te winkelen bij de voedselbanken, was evenals het feit dat daar het parkeren juist gratis is, ook aan de aandacht van de enquêteurs van de Erasmus Universiteit ontsnapt.

Volgende hoogstandje, maar dan van een andere universiteit is de plotselinge hemelhoge bewondering voor de bio-industrie en de overbemesting. Meer deze keer niet door de boer maar door de groene god. Als de boer het doet, doet die het tenminste nog om voedsel te produceren, maar in Trouw worden de Oostervaardersplassen nog eens de hemel in geprezen zonder dat de mens en het dier er iets aan hebben.

Over de grens van de Oostvaardersplassen wordt de overpopulatie en overbemesting van vee van overheidswege sterk aan banden gelegd en geldt een ijzeren wet van diervriendelijkheid, aan de andere kant groeit de veestapel zo sterk dat er ieder jaar honger uitbreekt en met instemming van de groene god dieren bij bosjes creperen zodat er Sahel-kiekjes geschoten kunnen worden.

Intussen loopt het daar allemaal zo scheef, dat de groene god nieuwe experimenten met het gebied wil. De Oostervaardersplassen zijn namelijk uitgegroeid tot een gesubsidieerde mammoet ecoboerderij waar de mens onvoorspelbare zaken kan zitten uitbroeden om hoog verbaasd over de uitkomst te doen. En soms ontstaat er opeens een soort Afrika, waar de Afrikaan nu juist voor naar Lempedusa peddelt om het beter te krijgen. Nou, nog even doorgaan met experimenteren en de Afrikaan peddelt weer terug naar Afrika.

Dat de mensen van het dagblad Trouw dagelijks uitmunten in de uitleg van de betekenis van het woord bedrog mag dan in educatief opzicht bewondering verdienen, afgezien van de critici van die krant, zijn de vaste lezers daar in net zulke groten getale weggetrokken als het kooplustige publiek door de hoge parkeergelden verdween.

Driewerf bravo!

 

 

 

 

 

Advertenties

One Comment to “Het dagblad Trouw legt het woord “bedrog” uit”

  1. Zul je Trouw nog moeten lezen om bij te blijven? Volgens mij mis je er niets aan.
    Trouw lijkt me een krant die bij progressief links hoort, nou dat soort heeft Nederland bijna geheel afgebroken.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: