Achterhoekse notities 3

vogelschieten-1Ergens las ik dat ik dood gewaand word. Maar om ieder misverstand daarover uit te sluiten, hier ben ik en springlevend.  Deze keer met een Achterhoekse notitie.

Met de Achterhoek ben je nooit klaar, heb ik ontdekt. Je blijft namelijk ontdekken. Zoals ik ambitieus genoeg was me in de strijd om het schutterskoningschap te mengen van mijn buurtgemeenschap en dan ook nog ongelooflijk dichtbij deze felbegeerde titel kwam.

Het eerste schot was al in de vogel zijn lijf. Maar dat bleek een verkeerde tactiek te zijn. Eerst kop, vleugels en staart, want het afschieten van een van deze ledematen biedt al bijzondere faam. Dus begon ik de tactiek van de experts te volgen.

De spanning steeg naarmate er minder van de vogel over was. Het arme beest was een vergiet en had kop, staart en beide vleugels al verloren, maar vocht hard terug. Bij mijn laatste poging schoten de veren, nou ja splinters, in het rond.

Maar toen greep de schutter die direct na mij kwam de kolf van het geweer, legde aan en het arme beest gaf verpulverd de geest. Een ovatie steeg op uit het publiek en we stormden op de kersverse koning af om hem te eren met de vogel is dood, leve de koning.

Was ik het geworden, dan zou mij een grote eer te beurt zijn gevallen. De buurt heeft in het kader van het noaberschap de plicht je huis mooi te maken. En je moet het gehele jaar voldoen aan een reeks van rituele plichten. En zeker, je gemalin wordt dan meteen ook koningin.

Het heeft echter niet zo mogen zijn, hoewel al mijn schoten in het houten vogellijf raak waren en ik er echt mijn best voor gedaan heb het koningschap te verdienen.

Toch heb ik me door de nederlaag het genoegen van het schutterfeest niet laten ontnemen en schoven vele meters Grolsch mijn neus voorbij. Ik was immers een van de paar honderd verliezers die hun wonden met het Achterhoekse goud verlichtten.

Volgend jaar een nieuwe kans het paarse fluweel van de koningsmantel te verdienen. Mocht dat zo zijn, dan zal ik keurig naast mijn brogues gaan lopen, want het schutterskoningschap is een titel van statuur. Daar kunnen geen knuisten van Hans van Baalen tegenop.

15 reacties to “Achterhoekse notities 3”

  1. Nee hoor Filantroop, zo erg was het nu ook weer niet.
    Op DVC maakten wij ons een beetje ongerust, want je bleef maar weg.
    En een mens is nu eenmaal een mens van de dag.

    Maar gelukkig ben je springlevend en heb je uit je toetsenbord weer een
    mooi stuk getoverd.

  2. Heel goed Filantropius, dat u van u afschiet. Een historisch sociaal-cultureel ingebed gebeuren waarvan vele schuttersverenigingen juist aan de NL oostgrens zijn te vinden.

    Prachtig om na ieder schot wel te raken , anders ben je af, hetgeen uiterste precisie vereist om tot het laatste te komen dat het “koningschap” kan opleveren. Ik heb begrepen dat u er dichtbij is gekomen. Zelfs voor gasten bieden ze geen kermisloop aan. Zo’n ding dat altijd krom schiet.

    Op naar nieuwe Achterhoekse wetenswaardigheden!

  3. Het schenkt een overweldigend gevoel de trekker over te halen om een beest dat nooit geleefd heeft aan flarden te schieten. Ooit werden echte beesten zo gedood, maar in een beschaafde cultuur kwelt men geen stier met speren in zijn rug, houdt men geen massale offerfeesten en snijdt men geen kelen door.

    Ooit werd ook in dit land aan vogel- en katknuppelen, vogelschieten en ganstrekken gedaan. Dus vreemdzaam in mijn brogues op hout schieten was een feest voor het gevoel. Nee, geen gesublimeerde moorddadigheid, maar zalige cultuurhistorie met een humaan tintje. Nu nog hopen dat het jaarlijkse offerfeest op houten schapen uitgevoerd zal worden. Ik zie ze al hakken op dooie bomen. Alleen sneu voor de boomfluisteraars.

  4. Fijn dat u er weer bent edele ex stadtgenaût.
    Ik heb nog gevraagd hier op dit blog of dat “Volg” hier niet ver vandaan in de hoek rechts wel zuivere koffie was. Kreeg goede tips van Aegolius, Rebecca en Philipine.
    Dus maar geen actie ondernomen. Wie weet wat mij allemaal bespaard is gebleven.

    Later trof ik bij E.J. Bron hetzelfde “Volg” maar met een andere tekst in het menu.
    Toen was ik gerust dé Filantropius niet blindelings te hebben gevolgd.

    Je leest wel eens van gewapende personen dat die triggergevaarlijk zijn. Maar die schieten niet op dieren.
    Nu ken ik wel jagers, die een overeenkomst hebben de ganzenpopulatie binnen de grenzen te houden.
    En dan is er ook nog de sjoeterij in’t land waar ’t zo sjoen ies.

  5. Fijn je weer te zien ( lezen ) Filantropius. Leuk ook dat we je foto in Duitsland hebben mogen zien. Je hebt dus plezier gehad met de schutters kunsten. Inderdaad, die offerfeesten, walgelijk, en dat op dierendag.

  6. Ha fijn, mededelingen en overpeinzingen uit de mooie Achterhoek!

  7. dacht dat daar een ritueel van heel veel gerstennat bij hoorde
    Nu begrijp ik dus ook de lange afwezigheid

  8. Toch benieuwd met hoeveel schoten de vogel uiteindelijk naar beneden is gehaald.
    In mijn woonplaats wordt het vogelschieten altijd op Koningsdag gehouden.
    En ooit gaat het me nog eens lukken om me zelf tot koningin te schieten !

  9. Eva
    Ruim 450 schoten. Gelukkig schoot het beest niet terug.

  10. Toch is het best verbazingwekkend dat Filantropius zo goedkan schieten.
    Nooit gedacht.

  11. Over Filantropius

    Iemand nog wat vernomen sinds zijn laatste artikel van 22 februari 2016? Na zijn verhuizing enige tijd terug vanuit Rotterdam naar het Achterhoekse. Verdronken in het weldadige sociale leven, aldaar?
    Zomaar een opborrelende vraag dat kan beantwoorden of zijn site in zijn bruisende levenservaring nog passend is?

    Het was maar een vraag .

    • Misschien een beetje met de gezondheid aan het kwakkelen ?
      Of even geen zin, dat kan ook.

      Aegolius, was die verhuizing niet vanuit Den Haag ipv Rotterdam ?

  12. Hallo Rebecca,
    Hoe kan ik het Haagse met Rotterdam hebben verwisseld?! Toch maar weer mijn geheugenpillen dagelijks innemen.
    Hopelijk verkeert Filantropius in goede gezondheid en zoals je schrijft, heeft hij jammer genoeg gewoon even (…) geen lust zijn penseel in te wisselen voor de pen.
    MVG.

  13. Wim Sonneveld – Het Dorp (Live At Van Toen En Nu 1967)

Geef een reactie

