Schilderswijkers eisen excuus politici

Uit de wijk die ooit vrijwel zeker voor 100 procent uit een autochtone bevolking bestond, wordt vanaf de glibberige wintergrond excuus van politici geëist wegens de door Perdiep Ramesar veronderstelde shariadriehoek in die wijk. In de Volkskrant, die nu de leiding op zich genomen lijkt te hebben in de passie van het moslimknuffelen, verscheen dan ook boven die eis een foto met daarop twee allochtonen en twee autochtonen, zodat gesuggereerd wordt dat het om een fiftyfifty-verhouding zou gaan.  Een zwaar vertekend beeld, want de Schilderswijk heeft slechts 8 procent autochtone bewoners. Of de Schilderswijk een shariadriehoek kent of niet, de conclusie dat in die wijk de etnische zuivering het beste geslaagd is, lijkt met die luttele 8 procent bewezen. De twee autochtonen op de foto van de Volkskrant moet dan ook als substantieel voor de ganse wijk genoemd worden, want veel meer zullen er niet zijn.

Waarom de Schilderswijk wel excuus van de politici eist voor de ophef over de vermeende shariadriehoek, maar geen excuus aanbiedt voor de ongehinderde vendelzwaaiende Einsatzgruppen van ISIS, zou je een gotspe kunnen noemen. Maar dat doen we maar niet, want van moslims is immers bekend dat die altijd verongelijkt reageren op waarheidsvinding en zelden bereid zijn een pardon af te geven als het bericht even tegen zit.

In een wijk waar wel ISIS-aanhangers mogen paraderen, maar waar autochtonen geen tegendemonstratie mogen houden, kun je op zijn minst het vermoeden hebben dat er iets niet pluis is. In een wijk waar ooit nota bene 100 procent autochtonen woonden, die door autochtonen gesticht en gebouwd is, die de grootse diaspora van autochtonen van alle Nederlandse wijken moest ondergaan, konden ISIS-aanhangers ongehinderd met hun zwarte vlaggen zwaaien, maar is een Nederlandse leeuw of de driekleur racisme.

Misschien zou een enquête onder de weggezuiverde 92 procent autochtonen die ooit de Schilderswijk bewoond hebben geen overdreven luxe zijn. Grote kans dat die vooral onder het PVV-electoraat te vinden zijn, zodat men niet lang hoeft te zoeken.

 

 

 

 

Advertenties

9 reacties to “Schilderswijkers eisen excuus politici”

  1. Goed stuk. Het is idd van de gekke. Excuus eisen v/d politici “voor de ophef over de vermeende shariadriehoek, maar geen excuus aanbieden voor de ongehinderde vendelzwaaiende Einsatzgruppen van ISIS”.

    En ja dat meeheulen door de VK e.d. Misselijk…

    Niets mag meer bij de naam genoemd worden. Met vr. groet.

  2. Als ik het goed heb mag tv west ,noch youtube deze reportage niet zo maar openbaren omdat op deze demonstratie strafbare uitspraken gedaan worden , met name ; Art. 137d

  3. Abou Moussa “Ik feliciteer ISIS met het kalifaat” uit de Schilderswijk Den Haag

    Dan de wijk van voorheen door de ogen van Tinus de wipper 1969
    Gepubliceerd op 10 sep. 2012

    Deze docu is niet bedoeld om iemand te kwetsen , maar bedoeld om te laten zien hoe het schilderswijk was…met dank aan Hans koekkoek die deze docu heb gemaakt en uiteraard dank aan de familie van t klooster.

    Wat een wereld wijk was het schilderswijk . Ik heb deze film gepost uit eerbetoon voor het echte schilderswijk , daar waar ik heel me jeugd heb gewoond, de wijk die diep in me hart zit.

    Het was er best wel gezellig totdat Jacobse en Van Es zich ermee bemoeiden en dat werd een hele verbetering voor de sociale cohesie binnen de alsdan nieuw ontstane cultuur.

  4. Zo’n Schilderswijk ontstaat niet zomaar en zeker niet uit zichzelf.

    Ik weet niet goed of dit de juiste plaats is het onderstaande artikel te plaatsen, in welk geval ik verwacht dat Filantropius het verwijderd of elders onderdak zal geven.
    Waarom geplaatst? Het geeft enig inzicht op welke wijze de overheid in samenwerking met woningverschaffers nimmer tot een spreiding/discriminatiebeleid overeen konden komen waarvan de overheid wijkgericht gebruik heeft gemaakt.
    Geen stadswandeling in de Baarsjes.

    In navolging op DVC van Caroline Stadswandeling Amsterdam-West.

    Jeugdherinneringen binnen de wijk “De baarsjes”

    Geboren (1947) en getogen tot 1970 aan de Van Speykstraat te Amsterdam, thans behorend tot de deelraad “De Baarsjes”, wil ik mijn jeugdindrukken van een omgeving in verandering weergeven.

    In de jaren 20 van de vorige eeuw “verkreeg” Amsterdam er een nieuw gebied bij voor woningbouw: het Plan West.

    De (1)Van Speykstraat ligt in de (2)Chasséwijk met de gelijknamige (3)R.K. kerk waarvan de parochie, gelet op het indrukwekkende kerkbezoek, het gebied omsloot dat een natuurlijke driehoek vormde binnen Baarsjesweg (2e Kostverloren Kade), de Admiralengracht en Admiraal de Ruiterweg. Het gebied (4)Plan West was veel groter dan mijn kinderschoentjes konden lopen

    Tijdens de jaren 50 vonden er grote veranderingen plaats. Langs de Kostverloren Kade, annex Baarsjes was veel bedrijvigheid. Vanuit de Van Speykstraat zag je aan de overzijde van het water de werkzaamheden op de bootwerven en aan de zijde van het zichtpunt naar rechts was een gigantische (5)houtopslag/zagerij. De werfjes verdwenen en voor de zagerij kwam de Riva-garage in de plaats, ook behoorlijk bovenmaats. Later zou dat gebouw geschikt zijn voor moskeegebruik of het zou na sloop ervoor in de plaats komen. Aan de Postjeskade, punt Baarsjesweg was een groot (6)kolenopslagbedrijf dat de aanvoer per dekschuit met grijpers leegden. Voordien was op die lokatie ook een scheepslift/overhaal dat de groentebootjes 1,80 hoger bracht in de Baarsjes waarna de reis werd voortgezet naar de Markthallen. Nadat de kades van de Admiralengracht (1953) en aansluitende watertjes op AP waren gebracht verdween de lift, later ook de bootjes omdat het terrein van boerenbedrijfjes (o.a. Dirk v/d Broek was ook uitgekocht) werd opgespoten voor de bouw van Slotermeer. De kolenopslag zou later verdwijnen.

    De Van Speykstraat had private woningbouw en aan de overzijde gemeente woningen. De even zijde was gesierd met etalages van kleine middenstandswinkeltjes, zoals de schoenenlapper, melkboer, woningstoffeerzaak, eierengroothandel, een garage met pomp, VéGé kruidenier, kapper, een visgroothandel op de hoek dat later patatwinkel werd (leverde een moderne hangplek op). Ze zouden allemaal tussen eind 50 begin 60 verdwijnen.

    Het was een straat zonder auto’s en het weinige dat er stond was een bestel- of vrachtwagen, verbonden aan de zaak. Een heerlijke speelplaats voor landje veroveren, paaltje voetbal, tikkertje en dievie met verlos of knikkeren, afhankelijk van jaargetij. Ook speeltuinen (de openbare waarvan je lid moest zijn, achter de houtzagerij en de katholieke naast de Chassékerk, evenwel zonder drempel. Het opgespoten terrein na het Mercatorplein en de ringdijk waren snel favoriet. Een buurt waar dagelijks de bakker met zijn houten kar binnentrok en een vers gebakken half witje verkocht op bestelling vanuit ‘n raam. Zo ook de melkboer voor een fles dagverse melk. Ik mag de wekelijkse schillenboer (Van de Broek?) met zijn paard en wagen niet vergeten. Een tijd dat tweemaal daags de post werd bezorgt en wekelijks de gas en lichtpenningen werden opgehaald. Ook bromsnor kwam met de fiets in de hand teveel langs………… Ja, spijbelen was een probleem dat voorkomen kon worden door je onzichtbaar te maken voor deze of gene.

    In barre winterse tijden trokken de Volendamse straatzangers (vissers) voorbij waarvan het mansbakje gul werd gevuld. Dat was een show te zien op welke onnavolgbare wijze zij van drie hoog die muntjes konden opgevangen in de schorten (uiteraard in authentieke klederdracht).

    De hele buurt ademde zijn bedrijvigheid uit zoals de drukkerij Senefelder aan de Adm. De Ruiterweg, de clichéfabriek nabij de Wiegbrug en daarover even rechts de radiatorenfabriek van Blok[?], indien op weg naar de Kinkermarkt. Het bedrijf was reuze interessant want op zomerse dagen waren er metalen horren in diverse deuropeningen geplaatst waardoor je een inkijkje verkreeg in welke helse vuur en vlam omgeving men daar aan het werk was. De Ten Kate markt is gebleven.
    Tja, over school en de Chassékerk gesproken. Het was een structureel web waarbinnen ik me bevond vanaf de kleuterschool naast de kerk (nonnen) en de lagere (6)St. Leo jongensschool aan de Cornelis Dirkszstraat (broeders van het Heilig Hart) alsook de kapelaan die huisbezoekjes aflegden. Wellicht niet direct een keuze van mijn ouders maar meer ingeven door hun ouders die de kerk voor leegloop zondags behoedden, maar ook hun leven is, evenals de kerk/scholingstructuur eindig. Het verdween als sneeuw voor de zon. De voorheen rode verkiezingsstrijd met aan ene zijde van de straat (PVDA) versus de KVP aan andere zijde is vandaag de dag gewonnen door…………. Ach, de straten en veel gebouwen als de kerk en de (7)St. Leo-school staan er nog. De functie is wat meer aangepast aan deze tijd.

    Het werd na het vertrek van de jeugd een wat misserabele toestand. Alleen de achtergebleven oudjes bezoeken, zoals ik ook heb gedaan, dat een weeklach opleverde over de etnische verandering van de ook ooit hen zo vertrouwde omgeving waarbinnen zij geen boodschappen konden doen.
    De gemeente natuurlijk niet laks en met onderzoeken en prachtige(9) plannen om de wijk nieuw leven in te blazen.
    Afsluitend kan ik zeggen na mijn vertrek, omstreeks 1969 en mijn periodiek/incidentele bezoekjes, ik ondanks de geroemde architectuur geen behoefte gevoel een “nieuwe wereld” te aanschouwen.

    1)http://nl.wikipedia.org/wiki/Van_Speijkstraat
    2)http://nl.wikipedia.org/wiki/Chass%C3%A9buurt
    3)http://demaskerman.arttrust.nl/images/kerk2.jpg
    4)http://nl.wikipedia.org/wiki/Plan_West
    5)http://beeldbank.amsterdam.nl/afbeelding/5293FO002865
    6)http://beeldbank.amsterdam.nl/afbeelding/010122009820
    7)http://beeldbank.amsterdam.nl/afbeelding/B00000014188
    8)http://beeldbank.amsterdam.nl/afbeelding/010122006452
    9)http://www.amsterdam.nl/publish/pages/352186/buurtactieplanchass.pdf

    Toevoeging: het voormalig RIVA garage terrein werd uiteindelijk een prettige woon/moskee opleidingscentrum:

    http://www.parool.nl/parool/nl/32484/MOSKEE-IN-DE-STAD/article/detail/3768714/2014/10/14/Moskee-in-de-stad-3-Het-uitzicht-op-een-doorbraak.dhtml

  5. Volgens de VARA is Ahmed Aboutaleb nu ook racist:

    “Rechts-racistisch blad Elsevier riep hem niet voor niets tot Nederlander van het jaar uit, net als top-islamofoob Hirsi Ali voor hem”.

    http://www.joop.nl/opinies/detail/artikel/30144_huismoslim_aboutaleb_dient_het_racistische_establishment/

  6. geboren in 1935 en woonde in het Westland

    Als ik als kind “stout”was dreigde mijn vader mij naar de schilderswijk te verbannen want dat was het ergste wat een kind wel kon overkomen
    En reeds toen een wijk met heel veel asociale bijstand trekkers en beursensnijders
    Als behoorlijk mens wilde je daar nog niet dood gevonden worden
    Het verhaal gaat/ging dat zelfs de nsb en de SD daar niet durfden te komen

    Niets veranderd – toch

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: